تالاب شادگان خوزستان

تالاب شادگان خوزستان

جاهای دیدنی زیادی در جای جای کشور پهناورمان ایران وجود دارد که خیلی از ما از آنها بی‌خبریم . بسیاری از این جاذبه‌ها به قدری تماشایی و منحصر به فرد هستند که شاید لازم نباشد برای بازدید از همتای آنها در کشورهای دیگر مدت زمان طولانی صرف کرده و هزینه های بسیار زیادی بپردازید . یکی از این جاهای دیدنی تالاب شادگان خوزستان است که در جنوب ایران جای خوش کرده است . کمتر کسی ممکن است به خوزستان سفر کند و به این تالاب دیدنی سری نزند . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه شوید تا شما را ا یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و خاص و تماشایی کشورمان بیشتر آشنا کنیم .

تالاب شادگان کجاست ؟

در مقدمه اشاره کردیم که تالاب شادگان در استان پهناور خوزستان قرار دارد . برای بازدید از این تالاب لازم است از طریق اتوبان اهواز به آبادان سفرتان را آغاز کرده و حدود ۹۷ کیلومتر رانندگی کنید . بعد از رسیدن به سه راهی دارخوین وارد جاده تالاب شده و از آنجا ۱۲ کیلومتر به سمت روستای صراخیه به مسیرتان ادامه دهید . حدود ۱ تا دو ساعت از اهواز تا تالاب شادگان خوزستان با ماشین شخصی راه است .

 

معرفی تالاب شادگان خوزستان

تالاب شادگان خوزستان یکی از زرگترین تالاب‌های ایران در جنوب کشور است که حدود ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد . سالانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق رودخانه‌ای به نام جراحی به این تالاب می‌ریزد . همچنین رود کارون و جزر و مدهای خلیج فارس بقیه حجم آب تالاب را تامین می‌کند . شادگان در واقع از ترکیب سه تالاب خورموسی خور الامیه و خود تالاب شادگان تشکیل شده است . این منطقه به زیستگاهی مناسب برای حیات وحش تبدیل شده که از آن به عنوان پناهگاه بین المللی حیات وحش شادگان یاد می‌کنند .سال ۱۳۵۴ تالاب در فهرست جهانی یونسکو هم به ثبت رسید .

تالاب شادگان خوزستان که در گذشته به آن خوردورق، استلاحیه، فلاحیه و دورق‌الفرس هم میگفتند در نهایت از سمت جنوب به خلیج فارس می‌ریزد . آب شیرین این تالاب  فصلی است اما آب شور آن که از خورها و خلیج فارس تامین می‌شود دائمی می‌باشد . متاسفانه به دلیل سدسازی ، رعایت نشدن نیاز آبی تالاب ، عبور لوله‌های نفتی ، تخلیه زباله‌های شهری ، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و … تالاب شادگان خوزستان در سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین المللی یا همان لیست مونترو شد .

ویژگی های گردشگری تالاب شادگان

سفر به استان خوزستان و بازدید از تالاب شادگان برای گردشگران و طبیعت دوستان جذابیت بالایی دارد .از جمله این جذابیت‌ها می‌توان به تماشای پرندگان این منطقه مانند فلامینگو ، پلیکان زرد و همچنین تماشای سایر حیوانات اشاره کرد . امکان قایق رانی در آب های تالاب و لذت بردن از طبیعت زیبا و منحصر به فرد این منطقه از سایر عوامل جذب گردشگر می‌باشد . بسیاری در سفرشان به تالاب شادگان به ماهیگیری می‌پردازند . همچنین لذت چشیدن غذاهای دریایی جنوب در این خطه یا گذراندن ساعاتی در مظیف‌های سنتی آنجا می‌تواند تجربه لذت بخشی را برایتان ثبت کند . پس به تالاب شادگان خوزستان رفته و ساعاتی را به دور از هیاهو و در آرامشی مطلق با تماشای نیزارهای این خطه و شنیدن صدای پرندگان و جریان آب روح و جانتان را تازه کنید .

گیاهان ، حیوانات و ماهی های تالاب شادگان

 

به طور کلی حدود ۱۱۰ گونه گیاهی در تالاب شادگان شناسایی شده است که ۲۱ گونه از این‌ها خواص دارویی دارند . از جمله این گیاهان دارویی می‌توان به بومادران ، همیشه بهار ایرانی ، بارهنگ ، سازو و …اشاره کرد . همچنین گیاه لویی ، نیلوفر آبی و یک نوع گیاه ۷۰ سانتی به نام اوریار سلا از دیگر گونه‌هایی است که می‌توانید در تالاب شادگان خوزستان ببینید .

 

از نظر پوشش جانوری هم که گفتیم این منطقه به عنوان زیستگاه بین المللی به شمار می‌رود  که در آن ۱۵۲ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار زندگی می‌کنند . یکی از معروف‌ترین پستانداران تالاب شادگان خوزستان دلفین بینی بطری می‌باشد که تماشای حرکات نمایشی آن برای گردشگران بسیار جذاب  است . دسته‌ها و گله‌های گاومیش از دیگر گونه‌های جانوری است که می‌توانید در اطراف تالاب شادگان ببینید . حیوانات دیگری مانند گرگ ، شغال ، گربه جنگلی ، گراز ، مار افعی ، تیرمار ، پله مار و پرندگانی مانند فلامینگو ، سبز قبا هندی ، پلیکان زرد و … نیز در این خطه زیست می‌کنند .

علاوه بر حیواناتی که معرفی کردیم ماهی‌های زیادی نیز در آب‌های تالاب شادگان وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به مارماهی ، کوسه ماهی ، کپور ، ماهی بنی و انواع میگو اشاره کرد .

 

بهترین زمان سفر به تالاب شادگان

با توجه به موقعیت جغرافیایی تالاب شادگان خوزستان و آب و هوای گرم و شرجی که این منطقه دارد . اگر می‌خواهید به دور از گرما و شرجی طاقت فرسای این خطه به بازدید از تالاب و جاهای دیدنی اطراف آن بپردازید . بهتر است سفرتان را برای فصل‌های سرد سال برنامه‌ریزی کنید . بهترین ماه‌های سفر به استان خوزستان آذر تا فروردین ماه است . در این بازه زمانی امکان بازدید از پرندگان مهاجر نیز بیشتر است .

جاهای دیدنی نزدیک تالاب شادگان

اطراف تالاب شادگان جاهای دیدنی زیادی دارد که هر کدام به تنهایی می‌تواند دلیلی کافی برای سفر به این منطقه و گشت و گذار در این خطه باشد . در ادامه به معرفی چند نمونه از این جاهای دیدنی در استان خوزستان و نزدیکی تالاب خواهیم پرداخت .

 

هورالعظیم

یکی از دیدنی‌ترین جاهای اطراف تالاب شادگان خوزستان تالاب هورالعظیم است که بزرگترین تالاب مرزی ایران در مرز ایران و عراق می‌باشد . هورالعظیم که در منطقه دشت آزادگان قرار گرفته ۱۲۰ هزار هکتار مساحت دارد . متاسفانه این تالاب در سال‌های اخیر به دلایل طبیعی و عدم توجه مسئولان با بحران کم آبی شدید مواجه شده .ما در مطلب تالاب هورالعظیم در مجله گردشگری بلیط اینجا به طور مفصل به بررسی این جاذبه ی گردشگری در استان خوزستان پرداخته‌ایم .

 

 

روستای صراخیه

اگر می‌خواهید با ونیز ایران به طور مفصل آشنا شوید مطلب روستای صراخیه ، ونیز خوزستان را در مجله گردشگری بلیط اینجا مطالعه کنید . این روستا که درون تالاب شادگان واقع شده با داشتن جاذبه‌های بسیار و مردمی خونگرم و مهمان نواز از دیدنی‌ترین مناطق جنوب ایران محسوب می‌شود . در سفر به این روستا می‌توانید سوار قایق‌های چوبی شده و از کل روستا بازدید کرده و گشتی در تالاب شادگان بزنید .

 آرامگاه ملا فاضل سکرانی

در جاده شادگان و درون بوستایی به نام موسوی نیا آرامگاهی قرار دارد که متعلق به فردی به نام ملا فاضل سکرانی است . ملا فاضل شاعری عرب و اهل خوزستان بوده که در سرودن اشعار مختلف تبحر و مهارت خاصی داشته است . اشعار او بیشتر در مدح اهل بیت و به زبان عربی است . معماری جالب آرامگاه او و فضای باز اطراف آرامگاه باعث شده گردشگران در سفرشان به شهرستان شادگان سری هم به این جاذبه بزنند .

 

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
fatima
fatima
3 ماه قبل

دیتای مفیدی بود
با تشکر

Nazanin Zahra.R
Nazanin Zahra.R
3 ماه قبل

سلام و وقت بخیر. سپاس بابت ارائه اطلاعات ومعرفی این زیست بوم بین المللی.
شاد و پیروز باشید.

Nasrin gh
Nasrin gh
3 ماه قبل

سلام با تشکر بسیار از زحماتتان. ممنون از این که اطلاعات مفیدی آموزش دادید .

سید محمد
سید محمد
3 ماه قبل

عالی و پور محتوا و عکس های جذاب داشت